27. maj 2016

Angstbehandling i Aarhus

Hvordan kommer du i gang med angstbehandling i Aarhus?

For mange er det helt nyt at skulle opsøge en psykolog, og det kan virke både lidt grænseoverskridende og underligt at skulle tage kontakt. For at gøre det så let som muligt at komme igang med angstbehandling, er her en lille guide til, hvordan du kan gøre:

Trin 1: Kontakt

Ring til mig på 61707219 eller mail mig på emil@psykologrask.dk. Du kan også skrive dit navn og kontaktoplysninger i formularen øverst på siden “kontakt og pris“, så kontakter jeg dig hurtigst muligt. Jeg tilbyder angstbehandlingen i Aarhus.

Trin 2: Gratis afklarende samtale

Over telefonen finder vi ud af, hvad du gerne vil have min hjælp til, og om jeg er den rette behandler til dig. Hvis jeg er det, så aftaler vi den første tid, og ellers henviser jeg dig gerne videre til en anden psykolog, der bedre kan hjælpe dig.

Trin 3: Forsamtale

Vi mødes til første samtale, hvor du får mulighed for at finde ud af, om du synes, jeg er rar at tale med. Jeg bruger forsamtalen til at lære dig at kende og finde ud af, hvad du gerne vil have min hjælp til.

Trin 4: Angstbehandling

Hvis du efter forsamtalen stadig ønsker angstbehandling hos mig, så aftaler vi de næste par tider. Der er stor forskel på, hvor langt et forløb er, men et gennemsnitligt forløb er typisk på 8-12 samtaler med samtaler enten hver uge eller hver anden uge.

Der kan nogle gange være ventetid på at starte et forløb for angstbehandling, men jeg bestræber mig på, at du altid kan få en tid inden for 2-4 uger.

Priser

En almindelig behandlingssamtale hos mig koster 975,- kr.. Hvis du er medlem af Danmark eller har en sundhedsforsikring, er det måske muligt at få hele eller dele af din behandling betalt derigennem.

Min tilgang til angstbehandling i Aarhus

Når jeg behandler børn og unge mennesker med bla. angst, er min førsteprioritet at møde dem i øjenhøjde. Jeg har stor respekt for, at det handler om deres liv, og det er derfor også deres viden og oplevelser, der er vigtige, når vi skal finde den rette behandlingsform til dem.

Når jeg arbejder med især de yngre børn, har jeg altid tæt kontakt med forældrene, som ofte sidder med ved nogle af samtalerne. Det gør de, fordi forældre har en helt unik viden om deres børn og de problemer, der fylder. Ofte kan forældre også være med til at påvirke deres barns behandling positivt, hvis de inddrages på den rigtige måde. Jeg taler derfor tit med forældre om, hvordan man finder den rette balance mellem at “presse på” og “give omsorg og forståelse”.

BEHANDLINGSFORMER: ISTDP OG ACT

Jeg er uddannet i og bruger både ISTDP (intensiv dynamisk korttidsterapi) og ACT (Acceptance and Commitment Therapy) i min behandling. ACT er en del af det vi kalder for kognitiv adfærdsterapi, hvor ISTDP er en del af det, der kendes som dynamisk psykoterapi og bygger på teori om tilknytning. Både ACT og ISTDP er moderne, forskningsbaserede behandlingsmetoder. Dvs. at begge metoder har fået undersøgt deres effekt igennem grundig forskning, og begge viser sig at være meget effektive. Begge metoder har også det til fælles, at de tager udgangspunkt i, hvordan det er at være dig lige nu, og hvad det er der står i vejen for, at du kan leve et godt liv.

Oplevelsesorienteret behandling

Behandlingen hos mig tager altid udgangspunkt i at give dig en ny oplevelse med, hvordan det er at være dig. Det kan måske godt lyde lidt underligt, men lad mig forsøge at forklare det: I stedet for kun at tale om, hvordan dine problemer er i dit liv, så arbejder vi sammen om at undersøge, hvordan det opleves at være dig lige nu og her. I samarbejde med dig, hjælper jeg dig til at blive bedre til at opdage og udtrykke dine behov, følelser, tanker og ønsker. Formålet er, at du også i dit normale liv kan blive bedre til det, så du ikke på samme måde sidder fast i dine problemer, men kan komme nærmere det i dit liv, der er vigtigt for dig.

Når du søger hjælp hos mig er din opgave at definere, hvilke problemer du har, og hvad et positivt mål for behandlingen vil være. Min opgave er at hjælpe dig til at nå dette mål ved at støtte dig i at lære dine problemer at kende på en ny måde, så de ikke på samme måde står i vejen for dit liv. Jeg kan ikke være den, der løser dine problemer for dig, men jeg kan være den, der hjælper dig med at finde ud af, hvordan du overkommer dine problemer.

Lyder det som om jeg kan hjælpe dig på en god måde? Kontakt mig her.

LÆS MERE

Vil du gerne læse mere om ISTDP? Så kan jeg anbefale dig enten at kigge på denne side, eller at læse en af disse bøger: “Intensiv dynamisk korttidsterapi” af Patricia Coughlin Della Selva for den grundige udgave eller ”The Lies We Tell Ourselves: How to Face the Truth, Accept Yourself, and Create a Better Life” af Jon Frederickson for en lidt lettere udgave, der dog er på engelsk.

Vil du gerne vide mere om ACT? Så kan jeg anbefale dig at kigge på denne side, eller læse en af disse bøger: “ACT – teori & praksis” af Russ Harris for den grundige, men stadig pædagogiske forklaring eller “Introduktion til ACT” af Ole Taggaard Nielsen & Susan Møller Rasmussen for den nemme og lidt kortere udgave.

Vi bruger cookies til at danne statistik og forbedre psykologrask.dk. Ved at klikke OK eller gå videre accepterer du dette.

Hvad er Cookies?

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk