27. maj 2016

Hvad er angst?

Er jeg nødt til at leve med min angst?

Når vi bruger ordet “angst”, kan vi mene to forskellige ting. Det kan være et ord for den følelse, vi oplever, når vi er bange for noget eller bekymrer os om noget. Men det kan også være et ord for de psykologiske lidelser, der hører under begrebet “angstlidelser”. Angstlidelser kan være meget ubehagelige og det kan føles som om livet aldrig kan blive anderledes.

Den gode nyhed er, at vi psykologer ved rigtig meget om, hvad der skal til for at arbejde med angsten, og langt de fleste, der er i behandling hos mig, oplever at angsten fylder meget mindre, når de er færdige med behandlingen.

Den dårlige nyhed er, at det ofte er ret hårdt at arbejde med sin angst. Derfor er en vigtig del af et forløb at minde sig selv om, hvorfor det er, du ikke vil leve et liv, hvor det er angsten der bestemmer.

Hvad er angst?
Angst er en normal, men besværlig følelse

Angst er en helt normal følelse. Det er en af vores grundlæggende følelser, og vi kan ganske enkelt ikke overleve uden den. Det er vores evne til at bekymre os og reagere på farer, der forhindrer os i at gøre dumme ting såsom at spille fodbold på motorvejen eller gå fra vores hjem uden at slukke levende lys. Overordnet set er angst altså ikke vores fjende eller en “fejl”, men noget vi skal være glade for at kunne mærke. Læs mere om angst som en normal følelse her.

Men for nogen mennesker kan man sige, at angsten “går over gevind” og begynder at stå i vejen for, at vi kan leve vores liv, som vi gerne vil det. Vi bliver måske overdrevent bange for ting, der egentlig ikke er så farlige, eller vi oplever at få panikanfald ud af det blå, uden at der er nogen reel fare på færde. Ofte er det almindelige ting, vi bekymrer os om, men det er ikke længere hjælpsomt for os, fordi angsten er begyndt at tage magten i vores liv.

Angstlidelser

Angstlidelser kan komme til udtryk på rigtig mange forskellige måder, og som psykolog møder jeg børn og unge, der er bange for mange forskellige ting. Ofte handler yngre børns angst om at være væk fra forældrene (Læs mere: Fokus på en angsttype – Separationsangst), mens angst hos teenagere ofte handler om, hvad andre mennesker tænker om dem (Læs mere: Fokus på en angsttype – Socialfobi).

Når angsten har udviklet sig til en angstlidelse, fylder den ofte rigtig meget i livet, og ofte har den, der har angst, opbygget en masse måder at forsøge at undgå angsten på. Selvom det virker rigtig logisk at forsøge at undgå angsten og de ting, man frygter, er det desværre også noget af det, der kan være med til at holde angsten i live. I billedsprog kan man tale om angsten som en tomatplante; desto mere man passer den, gøder den og vander den, desto mere vokser den. På samme måde med angsten: Desto mere vi giver angsten det den efterspørger, desto mere vokser den også.

Angstbehandling

Når jeg laver angstbehandling, fokuserer jeg derfor på at lære at forstå angsten og forstå, hvornår den er hjælpsom og har en god grund, og hvornår den modsat er holdt op med at være hjælpsom. For mange børn og unge kan det være svært at sætte ord på, hvad det egentligt er, de er bange for. Ofte føles det bare som “ondt i maven” eller “jeg kan bare ikke”. Sammen arbejder vi på at få sat ord på angsten. Når man lærer at forstå sin angst, oplever man nogle gange, at den allerede virker lidt mindre skræmmende og ukontrollerbar.

Ofte går søvnproblemer og angst hånd i hånd. Læs hvordan jeg som psykolog håndterer henvendelser om søvnproblemer hos børn og unge her.

Redskaber

Som psykolog bruger jeg forskellige redskaber til at arbejde med angsten, og ved hjælp af f.eks. trappestigetræning og forskellige små øvelser arbejder vi med at give angsten mindre magt i livet.
Den gode nyhed er, at angstbehandling virker! Vi psykologer ved rigtig meget om, hvad der skal til for at arbejde med angsten, og langt de fleste, der er i behandling hos mig, oplever at angsten fylder meget mindre, når de er færdige med behandlingen.

Kontakt

Vil du gerne høre mere om angstbehandling, og hvad jeg kan gøre for enten dig eller dit barn, så er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak over telefon på 61707219 eller på mail emil@psykologrask.dk.
Jeg laver både angstgrupper  og individuel angstbehandling, hvor forældre kan være en mere eller mindre aktiv del af forløbet. Jeg tilbyder også kurser, foredrag og supervisionsforløb til professionelle og pårørende om angst og angstbehandling.

Vi bruger cookies til at danne statistik og forbedre psykologrask.dk. Ved at klikke OK eller gå videre accepterer du dette.

Hvad er Cookies?

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk