Hvad er angst?

Angst er en helt normal følelse. Det er en af vores grundlæggende følelser, og vi kan ganske enkelt ikke overleve uden den.

Når vi bruger ordet “angst”, kan vi mene to forskellige ting. Det kan være et ord for den følelse, vi oplever, når vi er bange for noget eller bekymrer os om noget. Men det kan også være et ord for de psykologiske lidelser, der hører under begrebet “angstlidelser”. Angstlidelser kan være meget ubehagelige, og det kan føles som om, livet aldrig kan blive anderledes.

Er jeg nødt til at leve med min angst?

Den gode nyhed er, at vi psykologer ved rigtig meget om hvad, der skal til for at arbejde med angsten, og langt de fleste, der er i behandling hos mig, oplever, at angsten fylder meget mindre, når de er færdige med behandlingen.

Den dårlige nyhed er, at det ofte er ret hårdt at arbejde med sin angst. Derfor er en vigtig del af et forløb at minde sig selv om, hvorfor det er, du ikke vil leve et liv, hvor angsten bestemmer.

Angst er en normal, men besværlig følelse

Angst er en helt normal følelse. Det er en af vores grundlæggende følelser, og vi kan ganske enkelt ikke overleve uden den. Det er vores evne til at bekymre os og reagere på farer, der forhindrer os i at gøre dumme ting såsom at spille fodbold på motorvejen eller gå fra vores hjem uden at slukke levende lys. Overordnet set er angst altså ikke vores fjende eller en “fejl”, men noget vi skal være glade for at kunne mærke. Læs mere om angst som en normal følelse her.

Men for nogen mennesker kan man sige, at angsten “går over gevind” og begynder at stå i vejen for, at vi kan leve vores liv, som vi gerne vil det. Vi bliver måske overdrevent bange for ting, der egentlig ikke er så farlige, eller vi oplever at få panikanfald ud af det blå, uden at der er nogen reel fare på færde. Ofte er det almindelige ting, vi bekymrer os om, men det er ikke længere hjælpsomt for os, fordi angsten er begyndt at tage magten i vores liv.

Angstlidelser

Angstlidelser kan komme til udtryk på rigtig mange forskellige måder, og som psykolog møder jeg børn og unge, der er bange for mange forskellige ting. Ofte handler yngre børns angst om at være væk fra forældrene (Læs mere: Fokus på en angsttype – Separationsangst), mens angst hos teenagere ofte handler om, hvad andre mennesker tænker om dem (Læs mere: Fokus på en angsttype – Socialfobi).

Når angsten har udviklet sig til en angstlidelse, fylder den ofte rigtig meget i livet, og ofte har den, der har angst, opbygget en masse måder at forsøge at undgå angsten på. Selvom det virker rigtig logisk at forsøge at undgå angsten og de ting, man frygter, er det desværre også noget af det, der kan være med til at holde angsten i live. I billedsprog kan man tale om angsten som en tomatplante; desto mere man passer den, gøder den og vander den, desto mere vokser den. På samme måde med angsten: Desto mere vi giver angsten det, den efterspørger, desto mere vokser den også.

hvilke_boern_har_angst

Angstbehandling

Når jeg laver angstbehandling, fokuserer jeg derfor på at lære at forstå angsten og forstå, hvornår den er hjælpsom og har en god grund, og hvornår den modsat er holdt op med at være hjælpsom. For mange børn og unge kan det være svært at sætte ord på, hvad det egentligt er, de er bange for. Ofte føles det bare som “ondt i maven” eller “jeg kan bare ikke”. Sammen arbejder vi på at få sat ord på angsten. Når man lærer at forstå sin angst, oplever man nogle gange, at den allerede virker lidt mindre skræmmende og ukontrollerbar.

Ofte går søvnproblemer og angst hånd i hånd. Læs hvordan jeg som psykolog håndterer henvendelser om søvnproblemer hos børn og unge her.

Redskaber til at arbejde med angst

Som psykolog bruger jeg forskellige redskaber til at arbejde med angsten, og ved hjælp af f.eks. trappestigetræning og forskellige små øvelser arbejder vi med at give angsten mindre magt i livet.

Den gode nyhed er, at angstbehandling virker! Vi psykologer ved rigtig meget om hvad, der skal til for at arbejde med angsten, og langt de fleste, der er i behandling hos mig, oplever, at angsten fylder meget mindre, når de er færdige med behandlingen.

Kontakt

Vil du gerne høre mere om angstbehandling, og hvad jeg kan gøre for enten dig eller dit barn, så er du velkommen til at kontakte mig til en uforpligtende snak over telefon på 61707219 eller på mail emil@psykologrask.dk.
Jeg laver både angstgrupper og individuel angstbehandling, hvor forældre kan være en mere eller mindre aktiv del af forløbet. Jeg tilbyder også kurser, foredrag og supervisionsforløb til professionelle og pårørende om angst og angstbehandling.

Fire trin til hjælp

For mange er det helt nyt at skulle opsøge en psykolog, og det kan virke både lidt grænseoverskridende og underligt at skulle tage kontakt. For at gøre det så let og trygt som muligt at komme igang, er her en lille guide til, hvordan du kan gøre:

Trin 1: Kontakt
Ring til mig på 61707219 eller send en mail på emil@psykologrask.dk. Du kan også udfylde kontaktformularen på siden “kontakt og pris”, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.

Trin 2: Gratis afklarende samtale
Hvis du har behov for det, så tilbyder jeg, at vi kan tage en kort indledende snak over telefonen. Her taler vi om, hvad du gerne vil have min hjælp til, og om jeg er den rette behandler til dig. Hvis jeg er det, så aftaler vi at opstarte et forløb, og ellers henviser jeg dig gerne videre til en anden psykolog, der bedre kan hjælpe dig.

Trin 3: Forsamtale
Første samtale er typisk en dobbeltsession. Her får du mulighed for at finde ud af, hvilken hjælp jeg kan tilbyde dig og få en fornemmelse af hvordan det er at være i behandling hos mig. Jeg bruger forsamtalen til at lære dig at kende og finde ud af, hvad du gerne vil have min hjælp til.

Trin 4: Behandling
Efter forsamtalen har vi begge en bedre fornemmelse af, hvilket behandlingsforløb du har brug for, og hvilke målsætninger vi skal arbejde mod. Der er stor forskel på, hvor langt et forløb er, men et gennemsnitligt forløb er typisk på 8-12 samtaler med samtaler enten hver uge eller hver anden uge.