Når man som børnepsykolog i Aarhus får henvendelser ift. søvnproblemer

Det kan være meget forskelligt, hvilke tanker som fylder når dit barn skal sove. Man kan være bange for ikke at kunne sove, eller være bange for at falde i søvn.

Oplever dit barn angst for ikke at kunne sove? Som børnepsykolog i Aarhus er søvnproblemer blot et af de emner, som jeg får henvendelser omkring. Angst og søvnproblemer går nemlig ofte hånd i hånd.

Det er helt normalt, at børn og unge kan bekymre sig, og har ting de er bange for. For nogle fylder bekymringerne dog så meget, at søvnen forstyrres. Nogle holder sig vågne i flere timer, og kan slet ikke falde i søvn selv – på dette stadie bliver søvnproblemerne ikke kun noget barnet er påvirket af, men også forældrene. Børn og unge med angst og søvnproblemer kender sikkert til, at tankerne kører rundt. De har det uroligt i kroppen, kan ikke finde til ro, og kan mærke hvordan hjertet banker afsted. Det er en ubehagelig følelse, og angsten har det med at blive større jo mere man tænker på den. Oplever du også, at bekymringerne er begyndt at styre dit barns liv for meget? Måske kan denne øvelse hjælpe dig.

Det kan være meget forskelligt, hvilke tanker som fylder når dit barn skal sove. Man kan være bange for ikke at kunne sove, eller være bange for at falde i søvn. Det kan være hverdagsbekymringer der fylder, eller at ens forældre er væk når man vågner. Som børnepsykolog i Aarhus gør jeg det tydeligt, at man ikke skal undgå det, som barnet/den unge frygter – også selvom angsten kan være svær OG frustrerende både for forældrene og barnet/den unge.

Hvordan skal du som forælder forholde dig? Og hvordan kan du bedst muligt klæde dit barn på? Som børnepsykolog i Aarhus for børn og unge gør jeg mit bedste for, at tankerne skal fylde mindre for dit barn/den unge. Læs fx mit blogindlæg 6 gode råd til angst og søvnproblemer, eller giv mig et kald på 61707219 så vil jeg gøre mit bedste for, at rådgive jer, og hjælpe jeres barn på vej.

hvilke_boern_har_angst

Fire trin til hjælp

For mange er det helt nyt at skulle opsøge en psykolog, og det kan virke både lidt grænseoverskridende og underligt at skulle tage kontakt. For at gøre det så let og trygt som muligt at komme igang, er her en lille guide til, hvordan du kan gøre:

Trin 1: Kontakt
Ring til mig på 61707219 eller send en mail på emil@psykologrask.dk. Du kan også udfylde kontaktformularen på siden “kontakt og pris”, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.

Trin 2: Gratis afklarende samtale
Hvis du har behov for det, så tilbyder jeg, at vi kan tage en kort indledende snak over telefonen. Her taler vi om, hvad du gerne vil have min hjælp til, og om jeg er den rette behandler til dig. Hvis jeg er det, så aftaler vi at opstarte et forløb, og ellers henviser jeg dig gerne videre til en anden psykolog, der bedre kan hjælpe dig.

Trin 3: Forsamtale
Første samtale er typisk en dobbeltsession. Her får du mulighed for at finde ud af, hvilken hjælp jeg kan tilbyde dig og få en fornemmelse af hvordan det er at være i behandling hos mig. Jeg bruger forsamtalen til at lære dig at kende og finde ud af, hvad du gerne vil have min hjælp til.

Trin 4: Behandling
Efter forsamtalen har vi begge en bedre fornemmelse af, hvilket behandlingsforløb du har brug for, og hvilke målsætninger vi skal arbejde mod. Der er stor forskel på, hvor langt et forløb er, men et gennemsnitligt forløb er typisk på 8-12 samtaler med samtaler enten hver uge eller hver anden uge.